Instawalks, citymarketing & 3 andere cases voor Instagram in je gemeente

Meer dan 2,5 miljoen Nederlanders maken inmiddels gebruik van Instagram. En dan vooral jongeren. Zo is Instagram een kanaal geworden waar je echt weer een andere doelgroep aanspreekt dan op de andere sociale kanalen. Ook gemeenten beginnen zich langzaam op het kanaal te bewegen. In dit artikel vind je de top 5 waarvoor gemeenten Instagram kunnen inzetten.

In het onderzoek naar het gebruik van social media in 2015 concludeerden we dat Instagram het kanaal in opkomst is, hoewel toen nog slechts 9 procent van de gemeenten het platform actief gebruikten. Gemeente Nijmegen, Rotterdam en ‘s-Hertogenbosch waren veruit het meest actief op Instagram, maar een vermelding was destijds al op zijn plaats voor de kleine gemeente Elburg, die ook experimenteert met dit medium.

In dit artikel kijken we specifiek naar hoe gemeenten Instagram kunnen inzetten. Hiertoe is gekeken naar 40 Instagram-accounts van gemeenten en hebben de gemeenten Losser, Den Haag, Utrecht en ‘s-Hertogenbosch input geleverd. Wat is de top vijf waarvoor gemeenten Instagram inzetten?

1. Citymarketing

Met stip op 1 staat citymarketing. Laat zien hoe mooi de gemeente is met mooie beelden. Zoals Nicolette van Alebeek (‘s-Hertogenbosch) het formuleert: “Bij Instagram draait het vooral om het inspireren van en geïnspireerd worden door anderen met beeld. Het is het ideale platform om zelf mooie plaatjes van de gemeente te posten. Maar ook vooral om mooi beeld uit de gemeente gepost door anderen te delen. Bezoekers en inwoners plaatsen vaak prachtig beeld”.

den-bosch

Een foto die is geplaatst door Gemeente ‘s-Hertogenbosch (@gemeenteshertogenbosch) op 17 Apr 2016 om 4:17 PDT

 

Nog belangrijker dan mooie plaatjes van plekken binnen de gemeente, zijn natuurlijk de mensen die er wonen  het belangrijkst zijn voor je citymarketing. Den Haag laat iedere week een inwoner van de stad aan het woord via het Instagram- en Facebook-account van de gemeente. Ze doen dit met een mooie herkenbare portretfoto en een korte tekst waarbij ze de Hagenaar laten vertellen. Dit levert veel mooie portretten en verhalen, positieve reacties en positieve vibe op.

Unieke Hagenaren

2. Unieke beelden van de stad

Niet alleen kun je mooie content verspreiden, je kunt ook een aanjager zijn voor nieuwe content. Bijvoorbeeld door het organiseren van een Instawalk op een unieke locatie in je gemeente. Deze unieke beelden zorgen natuurlijk ook weer voor een stimulans voor de citymarketing.

Michael Sijbom, burgemeester van Losser:  “Op Instagram zag ik ineens posts van ene Vincecroce die in de bossen van de gemeente Losser prachtige beelden maakte. En nog veel bizarder: daarvoor duizenden likes en commentaar kreeg. Samen met Vincent organiseerden we vorig jaar een Instameet. Hij nodigde zijn vriendenkring op Instagram uit en ik zorgde voor een dagje wandelen door de natuur en een bezoek aan een oude steenfabriek.

In ruil daarvoor posten de deelnemers foto’s met tags #instameettwente #Losser. Ik kan me mijn verbazing nog herinneren toen ik dertig jonge, hippe jongeren middenin een natuurgebied aantrof. Uit Nederland en andere Europese landen afkomstig. Sommigen hadden wel 180.000 volgers. De weken erna zag ik veel op Instagram voorbijkomen met beschrijvingen van hoe mooi dit gebied is. Prachtige reclame voor onze schatkamer van Twente!”

ree

Een foto die is geplaatst door Michael Sijbom (@bgm_msijbom) op 22 Mrt 2016 om 1:58 PDT

‘s-Hertogenbosch organiseerde vorig jaar een Instawalk in parkeergarage Sint-Jan. In eerste instantie op papier niet de meest interessante locatie voor een Instawalk, zij het niet dat het een unieke preview was nog vóór de opening van deze moderne, duurzame garage.

Een echt architectonisch hoogstandje waarmee ze op het moment van de Instawalk zelfs eventrending topic waren in Nederland. Er kwamen reacties uit Amsterdam en Den Haag met vragen waarom heel Den Bosch sprak over een parkeergarage. En een dag later waren de instapica’s volop aanwezig in het lokale nieuws, zowel online als op tv. Reuring, dat hadden ze veroorzaakt en vooral ook nieuwsgierigheid bij mensen. Parkeergarage Sint-Jan stond op de kaart!

Instawalk Parkeergarage Sint-Jan - ‘s-Hertogenbosch

3. Evenementen in de stad

Instagram wordt ook veel gebruikt om met een groot publiek op een laagdrempelige manier te communiceren over (luchtige) actuele onderwerpen zoals evenementen en feestdagen. Deze onderwerpen leven vaak bij een groot publiek en het wordt gewaardeerd als hier op ingespeeld wordt.

rubbertboot

Een foto die is geplaatst door Gemeente Utrecht (@gemeenteutrecht) op 8 Aug 2015 om 7:12 PDT

4. Werk van de gemeente

Naast evenementen laten veel gemeenten ook zien waar ze mee bezig zijn. Leuk is dat video steeds populairder wordt op Instagram. Door openingen, activiteiten van de burgemeester of wegwerkzaamheden te laten zien, kunnen mensen die er niet bij konden zijn het toch terugkijken.
Probeer dan wel vanaf een unieke plek de werkzaamheden te laten zien. Achter de schermen, of een ander punt waar het grote publiek niet kan of mag komen. Nog leuker is natuurlijk om een (kleine) groep volgers dat kijkje achter de schermen te geven, en zelf foto’s te laten maken en delen. Dat is nog sterker dan wanneer je dat als gemeente zelf doet.

Zo deelde Den Haag een foto van de schoonmaakwerkzaamheden na Koningsnâch in Den Haag. De medewerkers van het Veeg- en Straatbedrijf kregen veel likes, complimenten en vooral veel respect. Veel mensen wisten ook niet dat het beheer van de Japanse Tuin door de gemeente wordt gedaan. Deze kwetsbare tuin is slechts een paar weken per jaar open voor bezoekers, maar het onderhoud gaat het hele jaar door.

werken aan de stad in Den Haag

5. Prijsvragen/wedstrijdjes

Een aantal gemeenten organiseren via Instagram ook prijsvragen of wedstrijden. Michael Sijbom, burgemeester van Losser, organiseert bijvoorbeeld af en toe wedstrijdjes waarbij hij volgers oproept foto’s van een thema te posten. Bijvoorbeeld na de eerste sneeuwval, begin van de lente of recent nog na de overstroming van de Dinkel. Prijsjes zijn vaak een fotoboek of een eigen gebakken appeltaart.

bm

Een foto die is geplaatst door Michael Sijbom (@bgm_msijbom) op 20 Mei 2016 om 5:35 PDT

Den Haag wilde bezoekers uitdagen om foto’s te delen van de Japanse Tuin en organiseerde daarom een fotowedstrijd. Via Instagram werden er in korte tijd 310 foto’s geplaatst met de tag #fotowedstrijdjapansetuin. Tip: doe de oproep voor de wedstrijd via meerdere online en offline media.

Japanse tuin in Den Haag

Kortom: de belangrijkste tips voor het gebruik van Instagram

Los van waar je Instagram voor gebruikt, zijn er een paar tips die we kunnen geven:

  1. Sharing is caring: zoals op elk sociaal medium zorgt een repost zowel bij de maker van de foto als bij je volgers voor een gevoel van trots en betrokkenheid.
  2. Betrek je volgers, faciliteer hen in het maken van uniek beeld, door bijvoorbeeld het organiseren van Instawalks en het bieden van een plek achter de schermen bij een evenement.
  3. Sluit aan bij de actualiteit: laat zien wat er gebeurt in je gemeente.
  4. Laat zien wat je zelf doet als gemeente (specifieke werkzaamheden van de gemeente).
  5. Zorg dat je, waar mogelijk, je foto’s of filmpjes van een unieke plek maakt. Dit zorgt voor bijzondere content.
  6. Maak gebruik van video!
  7. Zorg voor een goede #hashtag die nog niemand gebruikt, maar wel herkenbaar en bruikbaar is.
  8. Denk ook aan #TBT (Throw Back Thursday) als goed moment om leuke foto’s uit het verleden nog eens te laten zien.
  9. Begrijp dat Instagram weer een ander medium is als Facebook of Twitter! Zorg voor specifieke content. Zo is belangrijk dat het beeld bijna voor zich moet spreken. Een goede foto is dus belangrijk. Plaats dus ook maar een hele korte tekst bij de foto en weet dat je geen links kunt plaatsen. En het is handig om een vierkante foto te hebben.
  10. Betrek je bestuurders (burgemeester) ook bij de accounts. Laat zien wat ze doen!

In dit artikel vind je nog meer tips voor gemeenten en het gebruik van Instagram.

Comments are closed.